DUYURU 2021/136
HAFTALIK İŞ GÜNLERİNE BÖLÜNEMEYEN ÇALIŞMA
SÜRELERİ YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
(Resmi Gazete: 27.07.2021/ Sayı: 31550)
Karayollarında, demiryollarında ve deniz, göl ve akarsularda hareket halindeki taşıtlarda yapılan ve 854 sayılı Deniz İş Kanunu’na tabi olmayan taşıma işlerinde olduğu gibi iş süresinin bir haftanın çalışma günlerine bölünmesi suretiyle yürütülmesine nitelikleri bakımından olanak bulunmayan işlerde çalışma dönemine ve iş sürelerine uygulanacak usul ve esaslar, Haftalık İş Günlerine Bölünemeyen Çalışma Süreleri Yönetmeliğinde belirtilmiştir.
Kara, deniz, demiryolu vasıtasıyla yapılan taşımacılık faaliyetlerinde haftanın iş
günlerinde belirli bir çalışma süresinin öngörülemediği durumlarda yani haftanın 5 günü 9 saat gibi kıstasların koyulamadığı (örneğin lojistik veya tarifeli yolcu taşımacılığı gibi) işlerle ilgili bu yönetmelik hükümleri uygulanmaktadır.
06.04.2004 tarihinden itibaren yürürlükte olan yönetmelik uyarınca niteliği gereği iş
süresinin haftalık çalışma günlerine bölünmeyen işlerde çalışma düzeni, günlük çalışma süresi, ara dinlenmesi, günlük dinlenme gibi birçok detaya yer verilmiştir.
Örneğin;
• Bu Yönetmelik kapsamına giren işlerin yürütüleceği çalışma dönemi, işin niteliğine göre, en çok altı ayı geçmemek üzere, işveren tarafından belirlenmektedir,
• Çalışma süresinin haftalara tam bölünemediği hallerde, çalışma süresi iş günü
üzerinden ve her iş günü 7,5 saatlik iş süresi kabul olunmak suretiyle
hesaplanmaktadır,
• Bu Yönetmelik kapsamına giren işlerde bir çalışma dönemi içindeki haftalık iş
süresi 45 saatten az ya da çok olarak belirlenebilir. Ancak kararlaştırılan çalışma
dönemindeki çalışma süresinin bir iş haftasına düşen ortalaması 45 saati geçemez,
• Günlük çalışma sürelerin uygulanmasında günlük iş süresi 11 saati, gece çalışma
süresi 7,5 saati geçemez.
• Bu işçilere 4857 sayılı İş Kanunu’nun 68 inci maddesindeki esaslara uygun olarak ara dinlenmesi verilir,
• İşçiler, 24 saatlik süre içinde kesintisiz en az on bir saat dinlendirilmeden
çalıştırılamaz…
gibi birçok koruyucu hüküm getirilmiştir.
Bu tür işlerde belirli bir günlük çalışma süresi öngörülemese de yapılan işin tehlikesi de göz önüne alınarak dinlenme ve çalışma süreleri bakımından birtakım koruyucu düzenlemelerin alınmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Bu ihtiyaç doğrultusunda ülkemizin de taraf olduğu Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Taşıtlarda Çalışan Personelin Çalışmalarına İlişkin Avrupa Anlaşmasına (AETR) uygun bir esnek düzenleme yapılması sağlanmıştır. 27.07.2021 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan değişiklik yönetmeliğiyle profesyonel ve ağır vasıta ehliyeti ile taşıt kullananların günlük çalışma süresinde koruyucu bir düzenlemeye yer verilmiştir.
Buna göre profesyonel ve ağır vasıta ehliyeti ile taşıt kullananların günlük çalışma süresi 9 saati geçemeyecek, ancak bu süre herhangi bir hafta içinde iki kez on saate çıkarılabilecektir.
Profesyonel ve ağır vasıta ehliyetlerine sahip kişiler genellikle karayollarında kullanılan tır, kamyon, otobüs gibi daha teknik kullanım bilgisini gerektiren taşıtları kullananlardır.
Örneğin yolcu taşımacılığında kullanılan ve 9 kişiden fazla oturma yeri olan araçlar ile yük taşımada kullanılan ve müsaade edilen azami ağırlığı, römork veya yan römork dahil 3, 5 tonu geçmeyen taşıtları kullananlar profesyonel ve ağır vasıta ehliyetine sahip kişilerdir.(Bu yazının tamamını okumak ve Yayınlarımız’a abone olmak için tıklayınız.)