DUYURU 2021/185
İŞYERİ TESCİL İŞLEMLERİNE İLİŞKİN GENELGE HÜKÜMLERİNİN GÜNCELLENMESİ
21.10.2021 tarihinde yayımlanan 2021/36 sayılı genelge ile 2020/20 Sayılı İşveren İşlemleri genelgesinin işyeri tescili bölümlerinde güncellemeler yapılmıştır.
Bu güncellemelerin amacı 18.08.2021 tarihinde Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği’nde yapılan düzenlemelerin genelge hükümleriyle uyumlaştırılmasıdır.
2021/36 sayılı genelgede yapılan düzenlemeler aşağıda başlıklar halinde sunulmuştur.
1. Tescil Edilecek İşyerlerinde İşyeri Bildirgesinin Gönderilmesinden Sonra İşverenler Veya Yetki Verilen Kişilerce Yapılacak İşlemler İle İşyeri Bildirgesi Ekinde Verilecek Belgeler
Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği’nin 29 uncu maddesine göre 4(a) kapsamında sigortalı çalıştırılan işyerlerinin tescilinde, işyeri bildirgesi yeterli olup elektronik ortamda temin edilebilenler hariç olmak üzere eki belgeler ihtiyaç olması hâlinde ünitece istenecektir.
Ancak Kanunun 4’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştırılan işyerlerinin tescilinde;
• İşverenden iş alan alt işverenler tarafından, Kanundan doğan yükümlülükleri başlamadan önce, asıl işverenle yapmış olduğu sözleşmenin bir örneğinin,
• Adi ortaklıklar tarafından; noter onaylı ortaklık sözleşmesinin,
• İhale konusu işlerde; işin sözleşmesi veya işin üstlenildiğini gösterir idarenin yazısının,
• ç) İnşaat işyerlerinde; varsa arsa sahibi ile müteahhit arasındaki inşaat yapım sözleşmesinin,
elden, posta yoluyla veya Sosyal Güvenlik Kurumunca belirlenen şekilde gönderilmesi zorunlu tutulmuştur.
Buna göre Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 29 uncu maddesine göre verilmesi zorunlu olan belgeler ile ihtiyaç olması hâlinde ünitece istenen diğer belgelerin işyeri bildirgesinin gönderildiği Sosyal Güvenlik Kurum ünitesine posta yoluyla gönderilmesi veya elden verilmesi mümkündür aynı zamanda söz konusu belgeler sistem üzerinden elektronik ortamda da eklenebilecektir.
• E-Devlet üzerinden “İşyeri Bildirgesi (4-a’lı Sigortalı Çalıştırılanlar Yönünden)” menüsü vasıtasıyla gerçekleştirilen işyeri tescil işlemlerinde belgelerin elektronik ortamda taranarak sisteme kaydedilmesi durumunda, söz konusu belgelerin ayrıca Sosyal Güvenlik Kurumuna gönderilmesine gerek bulunmamaktadır.
• Ancak işyeri tescil işlemi sırasında işveren tarafından sisteme eklenmeyen belgelerin ilgili sosyal güvenlik merkezine elden ibraz edilmesi ya da posta yoluyla gönderilmesi gerekmektedir.
• E-Devlet üzerinden gönderilen işyeri bildirgeleri ilgili sosyal güvenlik merkezince/sosyal güvenlik il müdürlüğünce onaylanıncaya kadar işverenler tarafından sisteme kaydedilmiş belgeler üzerinde değişiklik yapılması mümkün olacaktır. Ancak, işyeri bildirgesinin ilgili sosyal güvenlik merkezince onaylanması sonrasında sisteme kaydedilen belgeler yalnızca görüntülenebilecek olup; işverenler tarafından söz konusu belgelerde herhangi bir değişiklik yapılamayacaktır.
• PDF veya JPEG formatında sisteme kaydedilecek olan belgelerden sisteme en fazla 10 adet eklenebilecek olup; her bir belge en fazla 10 MB büyüklüğünde olabilecektir.
• Ayrıca, e-Devlet üzerinden “İşyeri Bildirgesi (4-a’lı Sigortalı Çalıştırılanlar Yönünden)” menüsü vasıtasıyla gerçekleştirilen işyeri tescil değişiklik işlemleri dolayısıyla verilmesi gereken belgeler de sistem üzerinden elektronik ortamda eklenebilecektir.
• İşyeri bildirgesinin Sosyal Güvenlik Kurumuna gönderilmesinin ardından Kuruma verilecek belgeler arasında Kuruma gönderilmiş olan işyeri bildirgesinin çıktısı yer almayacak olup; işverenlerden işyeri bildirgesinin çıktısı istenilmeyecektir.
• Kurumlarca elektronik ortamda Sosyal Güvenlik Kurumuna çeşitli bilgiler aktarılmakta ve bu bilgiler Kurum ünitelerince elektronik ortamda görüntülenebilmekte, yine Kuruma özel olarak aktarılmayan bilgiler de (tüzel kişilerin; hükmi şahsiyetin tescil edildiği Ticaret Sicil Gazetesi gibi) ilgili Kurum uygulamalarından sorgulanabilmektedir. Bu doğrultuda Kurum ünitelerince elektronik ortamda ulaşılabilecek belge ve bilgiler için belge/bilgi talep edilemeyecektir.
2. İşyeri Bildirgesinin Gönderilmesinden Sonra Sosyal Güvenlik Kurumu Üniteleri Tarafından Yapılacak İşlemler
İşyeri bildirgesinin gönderilmesinden sonra ünite tarafından tescil işlemi yapılacak olup; Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 29 uncu maddesinde sayılan ve Kuruma verilmesi gereken belgelere istinaden yapılacak işyeri tescillerinde, sayılan işyeri tesciline esas belge ve/veya belgeler ile ihtiyaç olması hâlinde ünitece istenen diğer belgelerin elektronik ortamda taranarak sisteme kaydedilmiş olması halinde tescil işlemi yapılacak ancak söz konusu belgelerin sisteme kaydedilmiş olmaması halinde, belgelerin sosyal güvenlik merkezine/sosyal güvenlik il müdürlüğüne ibrazından veya posta yoluyla iletilmesinden sonra tescil işlemi yapılacaktır.
Sosyal Güvenlik Kurumuna gönderilen işyeri bildirgelerinde belgenin gönderildiği tarih ve referans numarası yer aldığından bahse konu bildirgelere ilgili sosyal güvenlik merkezince ayrıca tarih ve sayı verilmeyecektir. Bildirgenin gönderildiği tarih Sosyal Güvenlik Kurumuna verildiği tarih kabul edilecektir. İşyerinin tescil tarihi ise (kanun kapsamına alınış tarihi) sigortalı çalıştırılmaya başlanılan tarih olacaktır. Sigortalı çalıştırılmaya başlanılan tarih işyeri bildirgesinin verildiği tarihten önceki bir tarih ise işyeri bildirgesi süresinde verilmemiş kabul edilecektir.(Bu yazının tamamını okumak ve Yayınlarımız’a abone olmak için tıklayınız.)